Nový letecký transparent LMK Praha Letňany

31. srpna 2013 | Autor: Kamil Hrádek

Pro náš klub jsem si dal tu práci a udělal první testovací letecký transparent pro vlečení RC letadly. Originál transparenty se dělají velikostně 2x20m nebo 3x30m, v měřítku proto vycházelo 0.5x5m. Výsledná velikost transparentu vzhledem k danému textu je ale 0.5x6m. Než jsem přišel na to, z čeho tansparent udělat, byla to docela věda. Při návštevě obchodu s látkama, kdy dotazované prodavačky při požadavku látky s co nejmenší gramáží jen nechápavě kroutily hlavama, jsem objevil prachobyčejný "šusták". Šusťákovina je docela i lehká, odolná látka v několika odstínech. Má to výhodu, že to může zmoknout a nezmuchlá se to.

Látka má viditelné čtverečky jako moderní materiály se zátěrem, nedá se stříhat nůžkama, klouže na nich, takže veškeré stříhání se provádělo skalpelem, podél ocelového měřítka.

Postupoval jsem takto. Nejprve jsem si v Corelu navrhnul na pracovní ploše dokumentu ve skutečné velikosti vzor, logotyp a písmo tak, aby se vešlo na zvažovanou délku. Potom jsem si jednotlivá písmena vytisknul na tiskárně. Ještě jsem je z papíru A4 nevyřezával, ale nalepil jsem na ně tenký 5mm proužek oboustranné lepicí pásky. Nyní jsem celou A4 přiložil na látku a skalpelem vyřízl písmeno spolu s látkou (na obr. vpravo). Otočil jsem výřezek a nalepil opět proužek 5mm oboustranné lepicí pásky, tentokrát na látku. Písmeno jsem poté přiložil na bílou plochu transparentu a strhl papír. Vysoká lepivost jí zanechala na papíře, ale písmeno na transparentu drželo dostatečně pro šití. V některých místech jsem pro jistotu použil špendlík.

Oboustranná lepicí páska je nařezaná skalpelem s metrové role, co používají tiskaři.

Původní pracovní postup, kdy jsem vzor přichycoval maskovací páskou se neosvědčil. Lepivost pásky je zbytečně velká a při sundávání brala s sebou i okrajová vlákna a vzor/písmeno párala.

Transparent mi podélně ušila švadlenka manželka, ukázala mi, jak se to dělá u profíků, dvakrát zahnutá látka, zapošití dovnitř. Zbytek jsem si šil už sám, pro přichycení písmen jsem použil široký cikcak s kratším krokem, který hezky začistil okraje proti třepení. Spodní niť jsem dal bílou, horní samozřejmě černou.

Jako tažnou tyč jsem použil 8mm hliníkovou trubku, ve třech bodech provrtanou, v místech vrtání vyztuženou 6mm plastovým špalíčkem, aby se para-šňůra zbytečně nedrhla o ostré hrany. Na spodním konci jsem trubku malinko zmáčkl, abych do ní mohl šroubem projet závit M6, a zašrouboval jsem do ní šroub s matkou jako zátěž, aby se transparent naotáčel. Modrý Loctite pro jistotu zajistil "nedokonalý" závit M6 v 6mm díře. Na posledních 50cm transparentu jsem našil stabilizační tkaninu z vliselinu, je podstatně lehčí než šusťák a proužky mají tloušťku 5cm. Otázkou je, zda opravdu účelně zabraňují turbulenci, nějak mi přišlo, že to nefunguje. MOžná jestli stabilizátory nemají být naopak s pevnější tkaniny, než samotný transparent, nevim.

Teď ukáže pár testů, jak dlouhou šňůru zvolit, celková váha transparentu i s šnůrou je 383,2g. Jak vlekal transparent FunCub je vidět na videu. Měl s tím dost práce, v prvním letu jsem musel na plný plyn maximálně potlačit výškovku, ale měl tu správnou rychlost, na střední plyn se letadlo moc vzpínalo. V příštím testu přesunu baterku co nejvíce dopředu a udělám model "moc těžký na čumák". A otázkou je, co napsat na druhou stranu transparentu, zatím uvažuji slogan, ostatní prominou "nečum a začni modelařit!!"

Na muj tel natacel nas Sacrobat.

Poslední fotogalerie


Miss Morava Sport (kamilh)
FunCub XL (kamilh)
Mustang P-51, motor OS-MAX 7,5 (dryak)
DAUNTLESS SBD 3 (petr v)
DAUNTLESS SBD 3 (petr v)
Novoroční polétání 2017 (kamilh)
Jeti DC-16 Pult s úložným prostorem z 3D tiskárny (kamilh)
Komorní grilovačka (Petra)
Vstup do fotogalerie

Poslední plánky


Zlín 526 Acrobat
Zlin 526 detaily SIG
Lavočkin LA-7
Telemaster Senior
DH-84 Dragon
Super Decathlon
Sea Dart
Racek PB-6
Seznam plánků

Uživatelský panel



Login: 
Heslo: