Jak se staví Andula

13. dubna 2015 | Autor: Petr Vojí?
Po několika letech, co se věnuji modelařině, jsem se rozhodl pokusit se o kompletní stavbu modelu letadla. Vždy jsem měl modely kupované nebo věnované od kolegů modelářů, kteří měli v úmyslu je po karambolech zlikvidovat. Díky těmto opravám jsem získal nějaké zkušenosti co se týče konstrukcí a teorie stavby, a tak jsem si řekl proč to nezkusit. Nyní jsem se ocitl před rozhodnutím do jakého modelu se pustit.  

Jelikož u nás na letišti máme dost letadel, nevěděl jsem, které si vybrat jako předlohu. Nakonec padla volba na legendární „Andulu“, neboli Antonov AN-2. Vždy jsem s nadšením pozoroval když rolovala po dráze, a když se rozjela a odlepila od země...,  tak to byla prostě nádhera.

Takže jsem zapojil kolegy a začal pátrat, kde by se daly dohledat stavební plány. Měl jsem štěstí, našli jsme kompletní plány pro stavbu.



Plán jsem si nechal zvětšit a po změření jsem se dostal na rozpětí 1850 mm a délku 1350 mm,  což odpovídá měřítku 1:10.

Mohl jsem si to nechat vyřezat na CNC, to by však nebyla ta pravá modelařina, ale stavebnice, a tu si mohu koupit. To jsem ale nechtěl, protože to už by nebyla moje práce. V duchu jsem si říkal: „to bude macek," a natěšen do stavby jsem začal vyrábět šablony. Všechny díly jsem si okopíroval a vystříhal z tvrdého papíru.


Tak, a jde se na to!



Nejprve začneme trupem. Zakoupil jsem topolovou překližku tloušťky 3 mm a všechny díly trupu jsem podle šablon obkreslil a vyřezal lupenkovou pilkou.



Po vyřezání trupu jsem ho zkusmo sesadil, abych zjistil, jak vše pasuje. „Je to dobrý!“ můžeme pokračovat.

Tak, a jde se na žebra křídel. Šablony pro žebra křídel jsem zhotovil z 2mm kuprextitu a provrtal dvěma otvory průměru 3 mm, aby se daly proužky balzy mezi tyto šablony stáhnout. Z lehké balzy tl. 2 mm jsem vyřezal obdélníky o trochu větší, než profil žebra a ty jsem stáhnul mezi šablony žeber. Nejdříve jsem hrubý tvar opracoval rašplí a potom dočista smirkem zrnitosti 80 přilepeným na destičce ze silné překližky. Tímto způsobem jsem postupně zhotovil žebra na horní a spodní křídlo (Andula je dvouplošník) a na směrovku s výškovkou.
 
Vzepětí křídel je dáno výřezem v přepážkách trupu 3 a 4, do kterých je vlepeno pouzdro pro ocelovou planžetu 13x3 mm sloužící jako spojka i výztuha křídla zároveň.
 

Lepení křídel


Na rovnou desku jsem si přišpendlil plán křídla a překryl ho fólií. Pomocí dvou hliníkových úhelníků provrtaných podle šablon křídel skrze které jsem prostrčil ocelový drát pr. 3 mm jako otvory v šablonách jsem lepil křídla přímo na plánu. Ještě nežli jsem uzavřel torzní skříň křídla jsem mezi horní a spodní nosník zalepil v délce 4 žeber druhou polovinu pouzdra pro ocelovou planžetu. Klapky jsou vyrobeny stejným způsobem jako křídla jenom bez použití vodících úhelníků.

Když jsem měl hotové všechny 4 poloviny křídel zkusmo jsem je nasadil na trup a kontroloval jestli je vše v rovině a bez vůlí.

VOP je upevněná k trupu stejným způsobem jako křídla a proti vysunutí jsou jištěny spodnímy vzpěrami. Kořenové žebra VOP jsem pro jistotu ještě trochu přizpůsobil aby se dala zajistit průchozím šroubem s matkou skrze trup aby držela pevně přitažena k trupu.


Stavba trupu


Nejprve jsem si slepil všechny poloviny trupu a na vodící hranol jsem si překreslil vzdálenosti přepážek trupu. Plán trupu jsem si opět přišpendlil na desku a podle zakřivení spodní strany trupu vytvaroval vodící hranol, na který jsem potom lepil kolmo přepážky podle značek.


Po slepení trupu jsem musel umístit a namontovat serva na ovládání výškovky a směrovky s ostruhou a ovládací lanka.
 

Nyní jsem mohl začít trup potahovat






Celý trup je potažen lehkou balzou tl. 1,5 mm, vytmelen a po vybroušení olaminován jednou vrstvou skelné tkaniny 33 g/dm2.
Po olaminování jsem celý trup nastříkal stříkacím kytem a opět brousil s občasným dotmelováním a opět broušením.


Na takto připravený povrch jsem si nakreslil tužkou vodorovné a svislé čáry podle kterých jsem potom dělal imitaci nýtů.




Nýty jsou dělány pomocí disperzního lepidla a špendlíku. Takto připravený trup jsem potom stříkal polomatnými autoemaily.


Osvětlení modelu


Na veškeré osvětlení modelu jako jsou poziční a přistávací světla jsou použité 1W diody. Jako světlomety v křídlech jsou použity malé kapesní svítilny co se prodávají jako přívěsek na klíče jenom místo žároviček jsou již zmíněné diody.
Serva a potřebnou kabeláž je nutno nainstalovat a odzkoušet před potahováním křídel.Podle plánu jsou původně veškerá serva umístěna v trupu a pomocí táhel udělané náhony. Abych se vyhnul případným vůlím v náhonech zvolil jsem umístěmí serv přímo do křídel. Křídla jsou potažená textilní fólií Oratex a náběžné hrany samolepící tapetou.



Podvozkové nohy jsou vyrobeny z Al trubek průměru 12x8 a pístnice z 8mm kulatiny vyleštěné „2000“ smirkovým plátnem, aby se volně pohybovaly.
Horní konec je zaslepen ucpávkou z Al, která současně slouží pro kyvné uchycení podvozkové nohy. Odpružení je řešeno vloženou pružinou uvnitř nohy podvozku.

 Po dvou letech práce je můj model konečně hotov a připraven k letu.


Fotogalerie článku

Poslední fotogalerie


Mustang P-51, motor OS-MAX 7,5 (dryak)
DAUNTLESS SBD 3 (petr v)
DAUNTLESS SBD 3 (petr v)
Novoroční polétání 2017 (kamilh)
Jeti DC-16 Pult s úložným prostorem z 3D tiskárny (kamilh)
Komorní grilovačka (Petra)
Den letiště Letňany 2016 (kamilh)
Vektor II (kamilh)
Vstup do fotogalerie

Poslední plánky


Zlín 526 Acrobat
Zlin 526 detaily SIG
Lavočkin LA-7
Telemaster Senior
DH-84 Dragon
Super Decathlon
Sea Dart
Racek PB-6
Seznam plánků

Uživatelský panel



Login: 
Heslo: